Denna sammanfattning ger en översikt av utvärderingen av projektet Next Step (i rapporten kallat ”Digitise”). Rapporten presenterar projektets mål, utvärderingsmetod, resultat och rekommendationer för framtida liknande initiativ.
Metod för utvärdering
Utvärderingen använde en jämförelsegruppsmetod för att testa effekterna av digitalisering på företag, särskilt med avseende på försäljning och vinst. Data samlades in från två grupper: en interventionsgrupp (utbildad i entreprenörskap och digitalisering) och en kontrollgrupp (endast utbildad i entreprenörskap). Metoderna inkluderade enkäter, fokusgrupper, nyckelpersonsintervjuer och granskningar. En longitudinell undersökning genomfördes med 354 deltagare.
Resultat
Projektet har haft en positiv effekt på inkomster, företagsöverlevnad, ekonomisk trygghet, kvinnors inflytande, livskvalitet och digitalisering bland entreprenörer.
Högre inkomster
Den genomsnittliga månatliga nettoinkomsten ökade med 121 % till 13 250 KES.
Företagsöverlevnad
91 % av företagen finns kvar, däribland 91 % av kvinnors och 89 % av mäns företag. (Målet var 95 %).
Starkare ekonomi
58 % av medlemmarna har ekonomisk trygghet, upp från 39 % vid projektstart.
Kvinnors inflytande
79 % av kvinnorna är med och fattar hushållsbeslut.
91 % deltar i ekonomiska beslut.
Bättre livskvalitet
95 % av medlemmarna upplever förbättrad livskvalitet.
92 % är nöjda med projektet.
Fler digitala entreprenörer
78 % i behandlingsgruppen äger en smartphone (75 % av kvinnorna, 92 % av männen).
49 % använder digital marknadsföring.
Smartphoneägandet är 16 procentenheter högre, och digital marknadsföring används 13 procentenheter mer i behandlingsgruppen jämfört med kontrollgruppen.