
Peter Zander, STHLM Tapas
Vi tror på de goda exemplens makt. Möt Peter Zander, en av grundarna till STHLM Tapas, vars affärsidé är att sprida glädje. Utöver att servera tapas med inspiration från hela världen, bestämde de sig tidigt för att bli världsförbättrare – och insåg att man gör större skillnad tillsammans.
”Som entreprenörer har jag och STHLM Tapas grundare Patrick Nendrén alltid känt att drivkraften kring företagsbyggande bör användas till att göra världen lite bättre. Vi har ingen hållbarhetspolicy, men vi pratar ofta om att vi vill vara en “both and”-organisation och inte “either or”. För oss betyder det att vi strävar efter att både vara lönsamma OCH göra gott i världen. Vi tror inte att man måste välja.
Som en liten organisation har det varit väldigt enkelt att fatta beslutet att förlita oss på samarbete. Vi förstod omedelbart att vi inte har resurserna att själva göra samma nytta. Genom ett samarbete påverkar vi fler människor utan att lyfta blicken från vår kärnverksamhet.
Jag tror att många entreprenörer har svårt att släppa idén på “det vill jag göra själv, någon gång…” Många tänker att de vill starta sin egen stiftelse, någon gång. Genom samarbete kan de starta omedelbart, utan att tappa fart eller fokus från sin kärnverksamhet. Och som med alla goda handlingar blir man sedan fast och vill skapa större och större insatser. Väntar man däremot på det där tillfället då man ska sadla om till att bara arbeta med filantropi är det lätt att man bara skjuter det framför sig. Man lever i en “either or” värld.
Vi startade något som vi kallar Water4Charity (W4C) under våren 2017. Det innebär att vi tar 2 kronor betalt för varje vattendrickande gäst. Dessa 2 kronor matchar vi sedan med samma summa från vårt håll och donerar sedan pengarna oavkortat till Hand in Hand. I våras passerade vi vår första miljon.
Samarbetet med Hand in Hand har varit allt vi hoppats på. Vi känner oss otroligt inkluderade och informerade. De har alltid varit öppna för våra galna idéer och tagit sig tid till att lyssna. Samarbetet har även gett positiva bieffekter som stolta medarbetare och många gäster som kommer till oss för det vi gör. Dock är vi noggranna med att berätta internt att det inte är därför vi gör detta. Vi gör det för att det är rätt sak att göra. Vi gör det för att det är något vi brinner för.
Om man vill få större kraft bakom insatserna bör man verkligen förstå VARFÖR man vill bidra till en hållbar framtid. Sen ser man de positiva effekterna som lättare att rekrytera, starkare varumärke, fler kunder och så vidare som en bieffekt. I dagens samhälle är det lätt att det blir fokus på fasaden istället för grunden. Ställ er frågan “hade jag gjort det här även om ingen får reda på det och ändå brunnit för det”? Om svaret är JA tror jag att genomförandet blir betydligt mer kraftfullt.