
Emmy Tollin, GodEl
”Hur skulle världen se ut om alla företag satte sig i förarsätet för att nå FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling? Vi vill vara ett gott exempel som inspirerar fler att göra mer – vi kallar den här rörelsen The good force”, berättar Emmy Tollin, partneransvarig och hållbarhetsutvecklare på GodEl, ett elhandelsbolag som ägs av den ideella Stiftelsen GoodCause.
”Företag har en enorm kraft och arbetar effektivt och gränsöverskridande när de bestämt sig för att uppnå ett mål. Jag är säker på att vi med företagens hjälp kan utrota fattigdomen, stoppa klimatförändringarna och skapa trygga och fredliga samhällen. Men vi måste bestämma oss för att det är den vägen som är den rätta.
Mål 17 är ett slags verktyg för att 16 andra hållbarhetsmålen ska kunna uppnås, det lyfter fram att nästan allt på jorden är sammanflätat i komplexa system idag och allt vi gör har en påverkan. Vi i den rika delen av världen ett stort ansvar att sprida ordet, öppna upp för samarbete och vara handlingskraftiga. Kunskapsspridning om företags partnerskap kan även fungera som nyckelbudskap i företagens kommunikation.
Jag tycker att mål 17 sätter strålkastaren på att hållbarhet och lönsamhet hänger ihop. Att bidra till de globala målen, och samtidigt aktivt kommunicera det ni bidrar till, driver intern stolthet, varumärkesvärde och i det långa loppet är de företag som tar plats på det här området också de företag som växer och tar marknadsandelar.
Långsiktigt är av stor vikt att ringa in syftet med hållbarhetsarbetet. Handlar det om att skapa internt engagemang och stärka ert arbetsgivarvarumärke? Kanske vill ni stärka lojaliteten till befintliga kunder eller positionera er tydligare på ny marknad? Om ni redan arbetar med något eller några av de andra 16 Agenda 2030-målen så är mål 17 framförallt ett sätt att växla upp arbetet genom att involvera flera parter som samarbetar mot målet.
Jag tror att det är ett misstag att se arbetet med de globala målen som en intern fråga som bara berör hållbarhetsavdelningen eller som en ”marknadsföringskampanj” som är frikopplad från strategin. Ett råd jag vill ge är att identifiera de starkaste drivkrafterna internt för att driva på arbetet. Utforska gärna hur andra gjort för att få ihop hållbarhetsagendan med er business. Och om du vill bolla tankarna med någon från GoodCause är du alltid välkommen att dra iväg en rad till mig, kanske kan det vara början på att ni joinar The good force?”