Intresset växer hos företag i Sverige att engagera sig för en bättre värld och bidra till en mer hållbar framtid. Det är förstås oerhört positivt – för vi behöver verkligen kroka arm över alla sektorer i samhället, även näringslivet, för att skapa den förändring som krävs.
Hur genomför man ett framgångsrikt CRS-samarbete?
Alla företag har förstår olika förutsättningar och utgångspunkter, men de flesta vill att samarbetet ska vara långsiktigt och väl förankrat. Här är några hållpunkter för att engagemanget ska ha möjlighet att uppfylla målen.
Utgå från företagets egna värderingar
Ibland finns värderingarna tydligt formulerade, ibland finns de rotade i företagets historia och kultur. Är det viktigt för er att bidra till den gröna omställningen? Tror ni på människors egen kraft och förmåga? Vilka av de globala hållbarhetsmålen ni fokuserar på? Engagera gärna fler på företaget redan i detta skede. Att gräva där man står är en bra början.
Hitta en organisation som matchar
Utifrån värderingar och fokusområden kan ni lättare hitta den eller de organisationer som bäst stämmer överens. Vidga vyerna och kom ihåg att hållbarhetsmålen är globala! Diskutera hur era önskemål och förväntningar kan mötas -och vad samarbetet kan ge er tillbaka. Ta del av tidigare erfarenheter som organisationen har kring liknande samarbetsprojekt.
Sätt ett tydligt mål med samarbetet
Med gemensamma värderingar är det sedan lätt att hitta ett projekt eller investering som matchar. Var noga med att ha ett tydligt och uppföljbart mål med er insats och ha en plan om hur dessa projekt ska följas upp och rapporteras.
Engagera internt
Det är otroligt viktigt – och tacksamt – att engagera medarbetarna i projektet. Det stärker både den interna stoltheten, sammanhållningen och lojaliteten. Se till att ha bra, uppdaterat material från projektet att dela i era egna kanaler. Bjud in organisationen till företaget för att berätta mer!
Följ upp
Följ upp de satta målen. Utvärdera samarbetet gemensamt. Vad var bra, vad kan stärkas? Hitta ett nytt projekt!