Vid en första anblick ser Pauline kanske inte ut som en typisk digital entreprenör. Fram tills nyligen hade hon aldrig ens använt en ”smart” telefon. Tack vare sin nya kunskap har hon nu förvandlat sitt lilla fruktstånd vid vägkanten till ett blomstrande företag.
Inom projektet Micro-Enterprise Success utbildades 8 200 kenyanska förstagångsentreprenörer och 1 600 ”acceleratorer” – personer som redan drev småföretag och fick stöd att skala upp sina företag. En av dessa acceleratorer var bonden Pauline Wambui Mbugua. Utöver Hand in Hands sedvanliga entreprenörsutbildning, fick hon nu kunskap hur sociala medier och digital marknadsföring kan hjälpa henne att knyta an till nya kunder och större marknader.
Samarbetar med stort nötföretag
”Det var Abdul, (som arbetar med sociala medier på Hand in Hand. Reds anm), som visade mig sociala medier och lärde mig om internet. Jag kunde verkligen ingenting, men vi satt tillsammans, skapade sidor för min farm och postade inlägg. Jag kallar honom min son”, säger Pauline med ett skratt.
Det är tydligt att Abdul betyder mycket för Pauline, och för hennes business. Idag säljer Pauline tre gånger så mycket frukt som tidigare och sina macadamianötter säljer hon direkt till Kenya Nut Company. Detta efter att de såg ett av hennes inlägg på WhatsApp, ringde upp och föreslog ett samarbete.
Onlineköparna betalar bättre
”Tidigare sålde jag mina produkter alldeles för billigt, för jag visste ingenting om andra marknader. Onlineköparna erbjuder också bättre priser.”
Pauline berättar att hon aldrig fullföljde sin skolgång och att livet varit svårt, men att saker och ting äntligen börjat ljusna. Kunskapen om de digitala möjligheterna för försäljning och marknadsföring, har verkligen boostat Paulines business och hon är nu en stolt och framgångsrik entreprenör.
Entreprenörer skapar nya jobb
Albert Wambugu, VD, Hand in Hand Eastern Africa, hyllar programmets entreprenörer.
”Det är nu en tid med stora utmaningar för landets företagare, både med konsekvenserna av pandemin och kriget i Ukraina. Trots detta lyckas våra projektdeltagare, som lever i Nairobis mest utsatta områden, att minska sina kostnader, expandera till nya marknader och ta sin företag online.”
I takt med att de små företagen växer, skapas också fler jobb. De mikroentreprenörer som genomgått acceleratorträningen, anställer i hög grad nya medarbetare i sina företag. Detta är ett fint exempel på hur Hand in Hands entreprenörer inte bara förbättrar sina egna livsvillkor, utan även bidrar till hela samhället.