Damiana Mwende Musyoka rättar till sin vita kockmössa, öppnar luckorna till matståndet och arbetsdagen har börjat. Här, på Ngong road i Nairobi, Kenya, startade hon sin verksamhet för ungefär tre år sen. Då i liten skala, men redan med stort mod och höga ambitioner!
Den lilla restaurangen ”DM&G Raw and Fried Fish” tillagar och serverar främst fisk, tilapia och nilabborre, med pommes frites. Och snacks av olika slag. Utöver försäljning på plats levererar Damiana också fisken som råvara till restauranger, kyrkor och församlingar.
”Jag lärde mig förstå vinst och förlust”
Damiana var en av deltagarna i projektet Micro-Enterprise Success som startade bara några månader innan världen, och Kenya drabbades av Covid-19. Projektet har trots pandemin nått stora framgångar, med en upplevd ökad ekonomisk motståndskraft hos över 80% av deltagarna.
”Jag startade upp mitt företagande väldigt småskaligt. Ofta med en försäljning på bara runt 1000 kenyanska shilling (cirka 77 svenska kronor) En bättre dag, kanske det dubbla. Först under Hand in Hands utbildning skedde en förändring. Jag fick bättre affärskunskap och lärde mig hur jag kunde vässa den digitala marknadsföringen.”
Entreprenörskapsträning och digitalisering
Projektet genomfördes i Nairobis informella bosättningar (av FN beskrivna som några av de mest tätbebyggda, ohygieniska och osäkra slumkvarteren i världen) och syftade till att stärka lokala ekonomier, skapa jobb och lyfta familjer ur fattigdom.
Damiana visar stolt hur hon idag arbetar med sociala medier för att locka kunder. Hon fotar vant med sin mobil, har blivit en duktig copywriter och kreativ innehållsskapare. DM&G Raw and Fried Fish hittas idag på Facebook, Instagram, TikTok och WhatsApp for Business.
”Bäst kanal är WhatsApp. På inrådan av vår tränare John, från Hand in Hand Eastern Africa, använder jag WhatsApp for Business som lämpar sig bättre för företag än vanliga WhatsApp.”
Ökad försäljning med hjälp av sociala medier
Tack vare den digitala marknadsföringen, med daglig kommunikation i sina respektive kanaler kan Damiana nu, en riktigt bra dag, sälja för omkring 30 000 kenyanska shilling (cirka 2300 svenska kronor). Affärerna blomstrar och Damiana menar att hon har Hand in Hand att tacka för mycket.
”Det fantastiska med Hand in Hand är hur nära oss entreprenörer de är. Att de kontinuerligt följer upp hur det går för oss och hela tiden hjälper oss att växa!”